Kategórie
 
 
 
 
 
 

Michal Riabič: Skúsený dizajnér, ktorý stojí za úspešnou značkou Nimble

Michal Riabič: Skúsený dizajnér, ktorý stojí za úspešnou značkou Nimble

Dizajnu sa venuje už takmer 20 rokov a môže sa pochváliť spoluprácami s takými firmami, ako rakúske Bene či česká nábytkárska ikona TON. Rozprávali sme sa so slovenským dizajnérom Michalom Riabičom, ktorý vdýchol dušu kolekcii kancelárskeho nábytku Nimble pre Tuli.

 

Michal Riabič. Foto: archív dizajnéra

 

Ako sa v období dvoch dekád vyvíjal tvoj vzťah k dizajnu?

Môj vzťah k dizajnu sa neustále mení. Zrejme aj kvôli tomu, že som nikdy nebol stopercentným produktovým dizajnérom, ktorý výlučne „kreslí“ nábytok. Mám skúsenosti s rôznorodými typmi projektov, ako je brand management firiem či výber dizajnov. Čistému navrhovaniu sa intenzívnejšie venujem najmä posledné tri roky. Spolupráca s firmou Tuli bola z tohto pohľadu vcelku unikátna.

Aké udalosti považuješ za najväčšie míľniky svojej profesijnej kariéry?

Výrazne ma ovplyvnil najmä pobyt v Rakúsku, kde som pracoval ako junior dizajnér v spoločnosti Bene. Oslovil ma ich prístup k dizajnu, ktorý vychádzal z dokonalej analýzy konkurencie. Dokázali zozbierať dáta, dôkladne ich „rozobrať“ a následne navrhnúť ešte lepšie riešenie. Pritom sa vyhýbali kopírovaniu a k výsledku sa snažili dopracovať vlastnou cestou. Z Rakúska som sa vrátil s pocitom, že všetko sa dá urobiť oveľa lepšie. To mi dodalo potrebný „drive“ a zároveň to bol dobrý odrazový mostík pre prácu vo firme TON.

Stoličky malmö v klasickej aj čalúnenej verzii. Foto: www.ton.eu

 

Pred rakúskym Bene si však pôsobil aj v jeho slovenskej pobočke na pozícii plánovača kancelárií. Čo bolo tvojou úlohou?

Po škole som najprv pracoval pre VÚB, kde som mal na starosti redizajn pobočiek na celom Slovensku, následne som zakotvil v Bene. V princípe som bol interiérovým architektom a navrhoval som kancelárie pre slovenských firemných klientov, resp. som spolupracoval s architektmi, ktorých si najali.

Vráťme sa teraz späť k firme TON. Tu si získal miesto kreatívneho riaditeľa. S akými výzvami si sa musel popasovať?

Myslím si, že v živote treba mať aj šťastie. To sa mi potvrdilo v prípade spolupráce s firmou TON. V čase, keď som pre nich kreslil prvý návrh nábytku, hľadali niekoho, kto by sa chopil úlohy nasmerovať novú filozofiu firmy. Riaditeľovi sa páčili moje názory i veci, ktoré som vytvoril. Dohodli sme sa teda na spolupráci. Ako art director som mal za úlohu komunikovať s dizajnérmi a spoločne s manažmentom vyberať návrhy, ktoré mali najväčší potenciál zaujať na trhu a ktoré mohli úspešne fungovať ako súčasť nového portfólia značky. Po výtvarnej stránke mal vždy hlavné slovo daný dizajnér, ja som de facto riadil celý dialóg a kreatívno-výrobný proces, od interného testovania, až po uvedenie produktu na trh a marketingovú kampaň.

Hojdacie kreslo Wave. Foto: www.ton.eu

 

Po siedmich rokoch si túto prácu zanechal, pričom si svoje kroky nasmeroval k slovenskej firme Krošlák...

Práca pre TON ma nesmierne bavila, bola to veľká vec. Problém bol jedine v tom, že táto prevažne manažérska pozícia si vyžadovala oveľa viac osobnej prezentácie, o čosi extrovertnejšiu povahu. A, úprimne, ja nie som typ, ktorý by sa rád ukazoval, alebo dokázal živiť pôdu sociálnych médií. Hľadal som si teda prácu, v ktorej by sa týkala viac samotnej tvorby a v ktorej by som dokázal zúročiť svoje znalosti o sedacom nábytku. Dostal som tip od kamarátky na slovenskú firmu Krošlák z Nitrianskej Blatnice, ktorá dovtedy fungovala výlučne ako výrobca licencovaného nábytku pre zahraničie, no mala ambíciu vytvoriť vlastnú produktovú líniu. Takto vznikla značka Arteston. V rámci nej som navrhol nielen jednotlivé sedačky, ale tiež stánky na veľtrhy nábytku. Táto spolupráca priniesla ovocie aj v podobe niekoľkých ocenení.


Sedacia súprava join_it pre značku Arteston. Foto: Krošlák

 

Čo zásadné si sa počas svojej kariéry o dizajne nábytku naučil?

Naučil som sa, že nie je dôležité iba to, aký je človek dizajnér, ale aj to, s kým spolupracuje. Meno dizajnéra sa vždy tvorí spolu so značkou. Aby mal projekt úspech, musí to fungovať ako celok. A to sa mi potvrdilo aj v spolupráci s Tuli. Je to skvelá dizajnová značka s premysleným marketingom. Všetky produkty, ktoré sme vyvinuli, vďaka tomu fungujú veľmi dobre.

Prečo si pristal na ponuku vytvoriť kolekciu kancelárskeho nábytku pre Tuli?

Na jednej strane som cítil v tejto oblasti istotu aj vďaka skúsenosti s kancelárskym segmentom z predchádzajúcich spoluprác. Na druhej strane ma Martin Guttman (majiteľ) oslovil s úplne novou predstavou o rozšírení portfólia produktov Tuli. Nepotreboval navrhnúť nové vaky, čo mi vyhovovalo, pretože v tej chvíli som nemal pocit, že by tento sortiment bolo možné niekam výrazne posunúť. Predostrel mi zámer vytvoriť kolekciu pre firemný segment, a to bola naozaj seriózna výzva. Musím priznať, že práca na tomto kancelárskom nábytku ma skutočne bavila a s kolekciou som absolútne stotožnený.

Michal Riabič (vpravo) so zakladateľom Tuli, Michalom Guttmanom (v strede). Foto Tuli

 

Čím je špecifické navrhovanie nábytku pre office segment?

Kolekcie pre firemný segment sú charakteristické tým, že musia poskytnúť rozličné príležitosti na sedenie – zatiaľ čo napríklad v gastronomických prevádzkach dokáže samotná stolička pokryť väčšinu potrieb. Aj kancelárie sa však za dlhé roky výrazne zmenili. Firemné tímy dnes vo svojich priestoroch fungujú inak a kancelárske priestory vytvárajú zmiešaný „landscape“. Takže kolekciu pre firemný segment treba premyslieť tak, aby bola rôznorodá a zároveň ucelená.

Čo to v praxi znamená?

Už pár rokov platí, že ľudia nepracujú iba vtedy, keď sedia za stolom. Samozrejme, určité percento miest je určených na dedikovanú prácu, akú má napríklad IT oddelenie. Potom sú tu však aj ľudia, ktorí pracujú zväčša mimo firmy a potrebujú svoju „pristávaciu plochu“ – miesto, kam si môžu na určitý (vopred rezervovaný) čas sadnúť a venovať sa svojim úlohám. V súčasnosti tvoria dôležitú časť open-office riešení aj stredové zóny, ktoré slúžia na mítingy, prezentácie, relax či prácu v uvoľnenej atmosfére, napríklad s notebookom a vyloženými nohami. Práve v oblasti mäkkého relaxačného sedenia (soft seating) sa Tuli dokáže skvelo realizovať.

Čo bolo vaším cieľom?

Chceli sme vytvoriť nábytok, ktorý nadviaže na kultúru vakov, s obľubou využívaných aj vo firemnej sfére, ale zároveň eliminuje určité nedostatky mäkkého sedenia, ako napríklad problematickejšie vstávanie. Naša kolekcia vo svojej podstate stále zostala nábytkom, ktorý možno jednoducho chytiť a presunúť, lebo má nízku hmotnosť, ale zároveň nadobudla črty štandardnej kategórie nábytku, ako pohovka, kreslo, lavica, barová stolička či stolík.

Kolekcia kancelárskeho nábytku Nimble pre Tuli. Foto Tuli

 

V čom je táto kolekcia iná, napríklad aj v porovnaní s kancelárskym nábytkom zo zahraničia?

Unikátna je tým, že má ultraľahké jadro. Vďaka tomu sa nám podarilo dosiahnuť, že najťažší kus nábytku váži iba okolo 30 kíl. Celá kolekcia je teda vymyslená tak, aby bola mobilná a flexibilná. Veľmi pôsobivé je aj to, že jednotlivé kusy nábytku napriek svojej ľahkosti vyzerajú robustne. V tejto mohutnosti sú dva skryté významy; jednak napojenie na Tuli vaky, ktoré sú takisto objemné a navodzujú tým vizuálny pocit komfortu, ale je to aj konštrukčné hľadisko – keďže sú jednotlivé solitéry zhotovené z ľahkých materiálov, o pevnosť a stabilitu sa stará samotný dizajn.

Ako vyzeral samotný proces?

Musím povedať, že aj samotný koncept som mal hotový relatívne rýchlo, v priebehu dvoch či troch týždňov. V Tuli k tomu od začiatku pristupovali veľmi zodpovedne a profesionálne. Veľmi si cením, že oslovili aj marketingovú agentúru, ktorá pomohla vytipovať správne príležitosti a overiť potenciál kolekcie vo firemnom segmente, vďaka čomu sa nám potvrdilo, že kolekcia bude mať pre firemných zákazníkov pridanú hodnotu práve vo svojej variabilnosti a mobilite.

Máš aj obľúbený kúsok kolekcie?

Kúsky, ktoré sa naozaj vydarili, sú napríklad mäkké a komfortné pohovky Nimble Sofa či kresielka Nimble Sofa Chair. Unikátne sú však aj mäkké, komfortne čalúnené barové stoličky Nimble BarStool. Po skúsenostiach na mnohých svetových veľtrhoch som nemal v pamäti žiadne barové stoličky, na ktorých by sa sedelo tak príjemne, ako na barových stoličkách z kolekcie Nimble. Väčšinou ich vytvárajú ako pevné a ľahké, nie vždy však najkomfortnejšie sedenie, určené na rýchle mítingy. Tie naše sú oveľa mohutnejšie. Samozrejme, vyžiadali si zložitejšiu konštrukciu kvôli doske na nohy, tá však zároveň vytvára to správne čaro.

Sedenie na jednotlivých kúskoch je mimoriadne pohodlné, pohovka pôsobí ako obláčik. Riešil si špeciálne aj ergonómiu?

Snažil som sa kolekciu „nakresliť“ najlepšie, ako som len vedel. A som rád, že sa to podarilo trafiť prakticky na prvý pokus. Samotná ergonómia sedenia má totiž isté štandardy, ako sú uhly a sklony, ktoré vytvárajú potrebnú oporu pre telo. Čalúnenie je nesmierne komfortné najmä vďaka tomu, že zloženie mäkkých častí je také, aké má byť. Som veľmi rád, že som v kolekcii Nimble mohol zúročiť svoje dlhoročné skúsenosti s tvorbou nábytku. Myslím si, že sa to vcelku vyplatilo...

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Plná (Desktop) verzia