Kategórie
 
 
 
 
 
 

Kancelária nie je miesto, ale cieľ

Kancelária nie je miesto, ale cieľ

6 aktuálnych trendov office priestorov

Zmenila pandémia svet kancelárií? V čase, keď bolo mnoho zamestnancov odkázaných na prácu v izolácii domáceho prostredia, rapídne kleslo množstvo sociálnych interakcií. Deň v práci už preto mnohí z nás nepovažujú za nevyhnutné „zlo“, ale, naopak, za udalosť. Túžba po osobnom stretnutí a ľudskom kontakte mení aj súčasné požiadavky na office.

Príjemné a moderné kancelárske priestory firmy O2 zariadené nábytkom z inovatívnej office kolekcie Nimble od Tuli.

V roku 2021 sa dizajn kancelárií zameriava na vytvorenie pracovného prostredia, ktoré je nielen inšpiratívne, ale aj bezpečné. Pandémia nám pripomenula, akí dôležití sú jednotliví členovia tímu a aké podstatné je, aby boli zamestnanci zdraví (a to fyzicky i mentálne) a samozrejme produktívni. Nemalú úlohu pri tom zohráva dizajn office priestorov.

 

Kancelária ako hybrid

Súčasná moderná kancelária často preberá funkcie iných priestorov. Okrem bytových interiérov čerpá inšpiráciu v oblasti hotelového či zábavného priemyslu. V zahraničí sa dokonc môžete stretnúť s pojmom „hospitality office“, označujúcim kanceláriu, ktorá vás pohostí, vľúdne privíta a vytvorí príjemné zázemie, podobne ako hotel pre svojich hostí.

Sólová práca sa dnes spája najmä so sústredenou prácou z domu. Naopak, kancelária je vnímaná ako miesto, kde dochádza k synergii, výmene názorov a zdieľaniu myšlienok. Konvenčným prvkom, ako sú stoly s kancelárskymi stoličkami alebo zasadačky, tak konkurujú oddychové zákutia, mítingové „ostrovčeky“ a stredové zóny s menej formálnym – komunitným charakterom.

Kúsky z kancelárskej kolekcie Nimble hravo zapadnú nielen do office priestoru, ale aj do obytného interiéru.

 

Poznáte corpoworking?

Ide vlastne o formu co-workingu, najčastejšie v rámci existujúcich office priestorov konkrétnej spoločnosti. Otvára možnosti najmä zamestnancom, ktorí poväčšine pracujú z domu a nemajú stále miesto v kancelárii, ale z času na čas potrebujú osobné stretnutia, mítingy s klientmi, dodávateľmi či externými spolupracovníkmi. Priestor možno flexibilne využiť aj na workshopy alebo eventy a zariadiť menej formálnym nábytkom, k akému patrí aj soft seating, čiže pohodlné čalúnené sedenie.

 

Kancelária v pohybe

V čase, keď kancelária dokáže ponúknuť trebárs desať rôznych typov priestorov na prácu, stôl prestáva byť hlavným „uzlom produktivity“. Súčasný office má totiž skôr nomádsky než statický charakter. Prispieva k tomu nábytok, ktorý umožňuje pracovať v priebehu jedného dňa posediačky, ale tiež postojačky či ležérne – trebárs s nohami vyloženými na pohovke. Ale takisto za to môže koncept „rotovania“ zamestnancov, vďaka ktorému nie je nikto zaseknutý na jednom miese. Aj samotní dizajnéri a architekti sa v spolupráci s office manažérmi snažia riešiť dispozície tak, aby „ľudské zdroje“ udržiavali v pohybe. Je to prospešné nielen z hľadiska zdravia, ale aj z pohľadu efektívnejšej práce.

Vedeli ste, že...?

Po hodine sedenia strácajú krvné cievy až 50 % ich objemu, čo sťažuje prietok a cirkuláciu krvi. Keď sa to deje dlhodobo, stúpa napríklad riziko vzniku trombózy. Po piatich hodinách sedenia tiež výrazne stúpa hladina cukru v krvi, keďže telo nie je schopné spáliť nadbytočnú energiu.

Sedenie v rôznej výške sa prispôsobí každej situácii v kancelárií a zároveň udrží vaše telo v pohybe, inak totiž sedíme na klasickej kancelárskej stoličke, inak na vyvýšenom taburete. K stand-by stolíku sa dokonca stačí iba postaviť, za čo sa vám poďakuje celý pohybový aparát.

 

Kancelária ako „meňavka“

Flexibilita naberá v období pandémie na dôležitosti. Keďže žijeme vo väčšej neistote, flexibilita je jedna z mála vecí, ktorá podnikom a firmám umožňuje prežiť. Prispôsobivosť kancelárskych priestorov znamená, že sa dokážu adaptovať na rozličné scenáre vývoja. Namiesto konkrétneho počtu lavíc a stolov pre konkrétny počet ľudí treba myslieť na spôsoby využitia daných kancelárií. Flexibilný dizajn má výhodu aj v tom, že sa dokáže rýchlejšie prispôsobiť rapídnemu nárastu pracovných síl, ale tiež zmenšovaniu tímov, práci z domu, ale aj spoločnej práci v kancelárii. Nie je pritom potrebné presúvať sa do menších či väčších priestorov, pretože všetko sa dá vyriešiť v rámci existujúcej dispozície.

Rozličným scenárom sa dokáže najlepšie prispôsobiť modulárny nábytok, ktorý možno vyskladať do nespočetných podôb sedenia. Konfigurácia jednotlivých kúskov sa dá zmeniť prakticky okamžite – tak, aby dokonale vyhovovala konkrétnej potrebe, napríklad rýchlemu brainstormingu, veľkej prezentácii alebo uvoľnenému workshopu. Vďaka flexibilnému, resp. modulárnemu nábytku tiež možno využiť každý meter štvorcový, vrátane výklenkov a chodieb. I tu sa dajú zriadiť trebárs telefónne boxy či relaxačné sedacie zóny.

Vedeli ste, že...?

Podľa psychológov môže byť spontánna pracovná diskusia dvoch či troch ľudí produktívnejšia než formálne naplánovaný míting. Ľudia sa totiž cítia uvoľnenejšie a vďaka tomu sú aj kreatívnejší.

Jednotlivé prvky kolekcie Nimble môžete kombinovať podľa ľubovôle. Ponúkajú rôzne typy sedenia v rozličnej farebnej úprave. Máte chuť sedieť na pohovke alebo sa cítite lepšie na taburete? Nie je problém!

 

Kancelária, ktorá (ne)počuje

Hluk sa stal najväčším problémom konvenčných open-space kancelárií. Ukázalo sa, že z dlhodobého hľadiska môžu byť príčinou poklesu sústredenosti, a tak aj nižšej produktivity zamestnancov. Cieľom súčasných kancelárií však nie je návrat ku kójam či oddeleným miestnostiam, ale skôr zabezpečenie flexibilných akustických bariér v rámci otvoreného office konceptu.

Príkladom sú takzvané „phone boxy, kde si jednotlivci dokážu vybaviť potrebné telefonáty bez toho, aby rušili ostatných, alebo posuvné steny, ktoré sa dajú rozličným spôsobom otvárať, posúvať či zatvárať. Nenáročným, ale šikovným mobilným výdobytkom súčasných kancelárií sú akustické panely, ktoré zabezpečujú nielen vizuálnu bariéru, ale zároveň tlmia hluk. Navyše ich v priebehu pár sekúnd môžete premiestniť tam, kde ich aktuálne potrebujete využiť.

Akustické panely z kolekcie Nimble sú hravé, modulárne a dokonale plnia funkciu zvukového absorbéru.

 

Kancelária, ktorá sa zaujíma

Pokrokoví office manažéri nerozmýšľajú len o tom, ako na určitú plochu zmestiť konkrétny počet ľudí a ako im zabezpečiť hygienicky čisté prostredie. Dnešná kancelária má v hľadáčiku samotného človeka. Spôsoby, akými ľudia priestor využívajú a ako sa v ňom správajú, sú totiž prinajmenšom také dôležité ako samotný dizajn.

Ohľaduplnosť sa neprejavuje len v environmentálnom povedomí, ale aj vo vizuálnom zbližovaní kancelárskeho prostredia s prírodou. Človek totiž odpradávna inklinuje ku všetkému, čo je späté s prírodou, alebo mu ju pripomína (odborne to popisuje termín biofília). Prím teda hrajú aj také atribúty, ako kvalitný a čistý vzduch, dostatok zelene, veľa prirodzeného svetla, pohodlný nábytok s príjemnými organickými tvarmi a udržateľnosť. Tú, samozrejme, možno ovplyvniť už výberom mobiliáru, ktorý je kvalitný, nadčasový a univerzálne využiteľný.

Biofilický dizajn, napríklad v podobe zelene a organicky tvarovaného nábytku, vyvoláva v ľuďoch príjemné emócie.

 

Kancelária, ktorá je insta-friendly

Pri zariaďovaní kancelárie sa na záver oplatí myslieť i na to, že dizajn samotného office priestoru sa stáva marketingovým nástrojom i neverbálnym komunikačným prostriedkom firmy. Ak chce značka získať šikovných talentovaných ľudí, musí im poskytnúť reprezentatívne, tvorivé, inšpiratívne a v dnešnej dobe aj dostatočne „fotogenické“ prostredie – jednoducho také, ktorým sa môžu pochváliť na Snapchate či na svojom instagramovom profile.

 

Ako teda bude vyzerať vaša kancelária v roku 2021?

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Plná (Desktop) verzia